Thursday, June 5, 2008

*pagi*

Mak bancuhkan nescafe panas. Semakin berat kaki ni nak pergi kerja. Setiap kali mak datang rumah aku mesti malas nak pergi office. Masih rasa nak tidur dengan mak. Tapi mak faham, anak dia yang sorang ni kaki kerja. Dia datang pun aku tak ambik cuti.

Tapi pagi tadi aku terasa jugak la bila mak aku cakap gini "Mak pi rumah Kak Uda pagi ni, sebab rumah ni tak ada orang." Adus.. Tapi lepas tu mak sambung.."Nanti malam mak datang lagi, mak tidur rumah kamu." Yeay yeay...

Apapun aku akan EL esok. Nasib la.

Ini mak aku masih muda, masih gagah nak ke sana ke mari. Satu hari nanti mak aku mesti akan tua. Dan semestinya sebagai anak aku akan ambik giliran utk jaga dia. So, masa tu adakah aku akan macam ni, pergi ofis pagi dan tinggalkan mak aku sendirian kat rumah? Lu fikirlah sendiri, bak kata Nabil.

Tapi dalam keadaan ekonomi yang kian gawat (si bodo mana yang naikkan harga minyak semalam?) aku tak pasti sama ada aku mampu untuk menguruskan orang tua aku. Serius. Aku sudah pasti perlu bekerja (masa tu adakah aku masih digajikan? Dibuatnya kena CSS?). Zaman sekarang tak sama macam zaman dulu kala. 5 tahun dulu bila aku baru mula kerja, aku menyimpan azam, satu hari nanti aku mampu bersara awal, dan boleh jaga mak aku bila mak aku dah tua.

Tapi sekarang aku rasa susahnya nak berhenti. Economy-wise, it looks gloomy and depressing. Dengan gaji aku hubby and wifey ni memang susah rasanya nak fikirkan begitu.

Aku kini perlu fikirkan macam mana nak kurengkan perbelanjaan bulanan:

1) No more fancy restaurant. Aku kena limitkan cuma sebulan sekali makan kat tempat yang agak pergh harganya (dulu ikut suka..).

2) Naik LRT (walaupun aku rasa by the time aku sampai opis aku dah rupa macam harimau belang, aku akan gagahkan jugak).

3) Okey, that Newsweek and TIME magazine? Walaupun ada tax deduction, takleh nak beli every week seperti yang aku buat sekarang. So baca online aje la.

4) Lupakan handbag baru berjenama.. oh Braun Buffel ku.. tak dapek la nak beli yang itu...

5) Baju baru? Tiada lagi sebulan sekali. Isk isk..

6) Lebih rajin buat claim T&T. :)

...aku rasa aku boleh! Ye boleh!

1 comment:

Amirizzuan said...

lagi satu langkah kurangkan perbelanjaan: jangan lupa mendaftar mengundi untuk pilihan raya akan datang supaya boleh lantik pemimpin yang pikir pasal inflation rate dan kebajikan rakyat.