Friday, October 24, 2008

...mak dan aku...

...pagi yang kelat...

Telefon mak semalam. Pesan kerepek bawang. Tambah rempeyek kacang. Satu kilo each. Tak sabar nak tunggu mak datang.

Telefon abah lewat malam semalam. Sembang pasal restructuring yang merunsingkan. Tak tahu ke mana hala tuju. Tanya abah bila abah nak sampai. Lewat malam esok, abah kata. Tidur rumah siapa? Rumah As la. Yeayyyy!! Kalah lagi kakak aku kat Klang. Mesti dia bengang dengan aku. Heh heh heh heh heh...

Kakak kakak aku semua kata aku paling manja dengan mak. Entah, sebenarnya aku sendiri pun tak perasan. Aku tanya Kak Long aku cemana pulak aku ni yang paling manja, dia kata sebab masa aku kecik-kecik mak selalu dukung aku bawak jalan-jalan. Ooo.. Lepas tu aku perasan kalau mak pi mana-mana dia selalu belikan aku gift yang kakak aku tak dapat. Be it that windchime yang aku gantung kat living hall window rumah aku, or that pencil box yang aku dapat masa aku tadika (masa tu aku baru balik dari sekolah, tau-tau mak tunjuk pencil box baru), or dua pasang baju tidur yang dia beli kat Jusco ("Jangan cakap kakak kau mak bagi baju ni...") ..oh, dan sebijik kek ceklat yang mak buat masa aku nak balik KL...

Oh.

Kak Long aku pernah tanya dengan mak kalau dia dah tak larat nanti dia nak tinggal dengan siapa. Mak kata, dengan As. Masa aku dengar dari kakak aku tu, tiba-tiba hati aku jadi sayu. Di mata aku, mak biasanya akan jaga aku. Masa aku sakit, mak yang tak tidur malam sebab aku menangis sepanjang malam. Jadi bila aku memikirkan satu hari nanti aku akan buat perkara yang sama pada mak, aku rasa sebak. One complete cycle of life. And I hope I'll do a good job, even if it is not as good as what she did to me.

Thank you mak..

1 comment: